Jumaat, 8 November 2013

SISTEM PENGURUSAN SEKOLAH (SPS)



PELAKSANAAN SPS DI SEKOLAH

Ø Bermula 1 Julai  2013
Ø Di semua sekolah KPM
Ø Melibatkan  Enam (6) Modul Teras
Ø Semua Data EMIS, EMIS/SMG, APDM/SMM  sehingga 31. Dis. 2013 akan dapat dikutip dari SPS oleh KPM
Ø Meja Bantuan Aras1:
o   Tel  - 03 20818113
o    03 20818114
o    03 20818115
o    03 20818116
o    03 20818117
o    03 20818119
o   089 511532  - PKG Beluran 
Ø Jika ada sebarang masalah/kesulitan semasa semakan
atau kemaskini data
Ø Sebarang pertanyaan berhubung dengan SPS , sila hubungi melalui email  ssms@moe,.edu.my  Tn.Haji Mohd. Haliza di Sektor Pengurusan Aplikasi Pendidikan.

LANGKAH-LANGKAH YANG PERLU DIAMBIL TINDAKAN OLEH PENTADBIR SISTEM

 Ø    Pengetua / Guru Besar menghadiri taklimat dan bengkel SPS  peringkat daerah.
Ø Pengetua / Guru Besar  mengadakan taklimat SPS  kepada Penolong Kanan, dan Guru-Guru di peringkat sekolah.
Ø    Melantik seorang Guru sebagai Penyelaras SPS (pegawai meja) di peringkat sekolah
Ø   Menghantar pelaporan taklimat SPS peringkat sekolah, Borang Profile Penyelaras SPS sekolah.
Ø Mengadakan bengkel apliksi SPS kepada semua guru & staf di sekolah.


PENTADBIR SISTEM (SPS)

Pengetua/Guru Besar
Pentadbir Sps
Ø Mengadakan Taklimat dan Bengkel
Ø Melantik penolong pentadbir sistem (penolong-penolong kanan)
Ø Melantik seorang Penyelaras sistem di sekolah.
Ø memantau pelaksanaan aplikasi Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) pada bila-bila, dan di mana-mana (yang ada capaian internet)
Ø Menjadikan SPS sebagai dashboard utama di sekolah

PENYELARAS SISTEM DI SEKOLAH (PEGAWAI MEJA)

Ò Dilantik oleh Pengetua/Guru Besar
Ò Dalam kalangan Guru (Guru Data/Penyelaras ICT)
Ò Menghadiri Taklimat dan Bengkel
Ò Menjadi fasilitator bengkel SPS peringkat sekolah
Ò Menjadi pegawai dirujuk dan teknikal di peringkat sekolah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan